Keräsin sisua itsensä kohtaamiseen pari kuukautta ja tänään olin rohkea: astuin puntarille. Viisari nousi komeasti ennätyslukemiin 75 kiloa, mikä on pituiselleni pätkälle reilusti liikaa.

Olen entinen voimistelija ja työkseni pidän huolta muiden elämän laadusta lääkärinä. Kilpaurheilu-urani loppui loukkaantumiseen, jonka jälkeen painoa tuli ensimmäisen vuoden aikana 10 kiloa. Tämän jälkeen olen sohvaperunoitunut, eikä motivaatiota liikkumiseen ole ollut. Elintason noustessa myös hyvä ruoka on maistunut liian suurina annoksina.

Punnitus on alku verkossa julkiselle, mutta lähipiirissä toistaiseksi salaiselle kuntoremontilleni, joka alkaa nyt. Blogin pitäminen on minulle motivaattori, joka ylläpitää säännöllisyyttä urakassa, joka ei liene kenellekään helppo.

Projektin seuraava etappi on se, että menen kohta töihin ja mittaan itseltäni verenpaineen. Mikäli aamu on rauhallinen ja saan yön nukuttua, mittaan paastosokerin.

Ensimmäinen konkreettinen on muutos on se, että minun pitää juoda päivittäin enemmän. Tällä hetkellä täytän vatsaani lähinnä ruualla ja mehulasi tahtoo aamupalallakin jäädä juomatta. Litra päivässä vettä tai mehua, ellei ohjelmaan mahdu liikuntaa.

Päivänspeksit: Paino 75 kg, BMI 30,4.